PENSJONAT SOCJALNY „ŚW. ŁAZARZ” 2017
Pobyty i odmowy
W 2017 roku w Pensjonacie zarejestrowano
348 pobytów. Na przestrzeni całego roku odmówiono pobytu 944 razy.
Źródło dochodu
W ciągu roku 106 osób podjęło legalne zatrudnienie, tj. mniej więcej 8-9 osób miesięcznie, a dalej około 3 osoby tygodniowo. Osób które utrzymywało się z zasiłku stałego z OPS było 29. Osób z dochodem z ZUS tj. emeryturą/rentą było 17.
Niepełnosprawność
W schronisku w ciągu roku przebywały 62 osoby z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i 41 osób z problemami psychicznymi.
W Pensjonacie w ciągu roku odnotowano 348 pobytów, formy opuszczenia placówki:
Dom Pomocy Społecznej |
2 osoby |
Dom rodzinny |
3 osoby |
Inna placówka dla osób bezdomnych (w tym mieszkania treningowe) |
49 osób |
Lokal socjalny / komunalny |
1 osoba |
Wynajęte mieszkanie / mieszkanie ze znajomymi |
17 osób |
Praca z kwaterą |
2 osoby |
Inne – hospicjum / zakład karny |
6 osób |
Brak informacji |
181 osób |
Świadczenia
- Wyrobienie dowodu osobistego - 48
- Pomoc w uzyskaniu stopnia niepełnosprawności – 22
- Pomoc w uzyskaniu pomocy finansowej i niefinansowej z OPS – 90
- Kontakt z usługami prawnymi – 72
- Kontakt ze służbą zdrowia – 214
- Zmotywowanie do podjęcia leczenia odwykowego – 29
- Wsparcie psychologa – 230 konsultacji
- Ogłoszenie upadłości konsumenckiej - 9
- Pomoc w uzyskaniu niezbędnych badań do podjęcia zatrudnienia - 12
- Ponadto udzielano pożyczek pieniężnych na wykonanie zdjęć do dowodu osobistego, zakup leków, karty miejskiej, wykonanie badań lekarskich.
- Umożliwiamy karę pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego oraz wykonywanie prac społecznie użytecznych.
- Pomagamy w organizacji pogrzebów naszych zmarłych podopiecznych oraz byłych mieszkańców Pensjonatu.
- Pomoc w podjęciu działań zmierzających do rozłożenia na raty zadłużenia alimentacyjnego / bankowego, innego.
- Wsparcie w postaci paczki żywnościowej i higienicznej dla osób przebywających w szpitalach, na terapii, w zakładach karnych.
- Pomoc w rozliczeniu PIT
- Wydawanie odzieży i obuwia, oraz paczek żywnościowych mieszkańcom i innym osobom potrzebującym.
- Organizowanie wyjść kulturalnych m.in. do kina czy filharmonii.
- Nawiązano wiele kontaktów z takimi instytucjami jak : Ośrodek Pomocy Społecznej, Wydział Zasobów Lokalowych, Urząd Stanu Cywilnego, Urząd Pracy, Urząd Skarbowy, Centrum Pomocy Rodzinie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Rzecznik Praw Obywatelskich, Fundusz Alimentacyjny, szpitale i przychodnie, Inspekcja Pracy, warszawskie organizacje wspierające osoby w kryzysie bezdomności, Sądy w tym kuratorzy, komornicy, wierzyciele w tym firmy windykacyjne, Bezpłatne punkty porad prawnych, Biuro porad obywatelskich, Policja, Straż miejska i wieloma innymi.
SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA „PIĘKNE MIEJSCE”
W 2017 roku Spółdzielnia Socjalna „Piękne Miejsce” działała głównie w obszarze usług porządkowych, remontowych i cateringowych. Działalność ta pozwoliła zatrudnić na podstawie umowy o pracę 4 osoby oraz kilkadziesiąt osób na podstawie umów cywilno prawnych. Wszystkie zatrudnione osoby są podopiecznymi Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej. Przychody Spółdzielni Socjalnej „Piękne Miejsce” przekroczyły w 2017 roku kwotę 260 000 zł i zapewniają stabilną finansowo działalność oraz zwiększenie w roku 2018 poziomu zatrudnienia osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.
MIESZKANIA TRENINGOWE
Pobyty i odmowy
W 2017 roku na mieszkaniach treningowych mieszkało 58 osób z czego 49 osób bez powtórzeń. Na przestrzeni całego roku odmówiono pobytu na mieszkaniu 16 osobom ze względu na: nie zakwalifikowanie się do projektu (za wysoki dochód/ za niski dochód, brak możliwości udokumentowanie pobytu w Warszawie), brak miejsc.
Źródło dochodu
Praca ze składką ZUS 55 osób, 3 osoby korzystające ze świadczeń ZUS
(emerytura).
Lokale komunalne
6 osób w ciągu 2017 roku usamodzielniło się, otrzymując lokal komunalny.
Formy pomocy udzielne przy współpracy z mieszkańcem:
Wyrobienie dowodów osobistych, pomoc w uzyskaniu stopnia niepełnosprawności, pomoc w uzyskaniu pomocy finansowej i niefinansowej z OPS (zasiłki celowe), kontakt z usługami prawnymi, kontakt ze służbą zdrowia, zmotywowanie do podjęcia leczenia, zmotywowanie do kontynuacji leczenia odwykowego, wsparcie psychologa, pomoc w złożeniu wniosku o upadłość konsumencką (3 osoby złożyły wniosek i 3 osoby otrzymały upadłość konsumencką), pomoc w podjęciu działań zmierzających do rozłożenia na raty zadłużenia alimentacyjnego / bankowego, innego, wsparcie w postaci paczki żywnościowej i higienicznej, pomoc w wyposażaniu mieszkań, pomoc w rozliczeniu PIT, organizowanie wyjść kulturalnych m.in. do kina czy filharmonii.
Nawiązanie kontaktów instytucjami, min.:
Ośrodek Pomocy Społecznej, Wydział Zasobów Lokalowych, Zakład Gospodarowania Nieruchomościami, Urząd Stanu Cywilnego, Urząd Pracy, Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Rzecznik Praw Obywatelskich, Fundusz Alimentacyjny, szpitale i przychodnie, Inspekcja Pracy, warszawskie organizacje wspierające osoby w kryzysie bezdomności, sądy w tym kuratorzy, komornicy, wierzyciele w tym firmy windykacyjne, bezpłatne punkty porad prawnych, biuro porad obywatelskich, policja, straż miejska
STREETWORKING
W 2017 roku objęto pomocą streetworkera w dzielnicach Ursus, Włochy, Ochota:
130 osób (w tym 15 kobiet),
41 osób w zarejestrowanych lokalizacjach,
7 osób zmarło (z potwierdzonych informacji),
5 osobom udało się znaleźć miejsce w schronisku przy ul. Traktorzystów 26. Streetworker odwiedził zidentyfikowane miejsca
467 razy, udzielił pomocy w formie paczki żywnościowej 53 razy, 13 razy streetworker pomagał w szpitalu, w przychodni, w urzędzie.
W okresie zimowym wzmożono ilość patroli, udało się namówić i przyjąć
49 osób dodatkowych do schroniska przy ul. Traktorzystów 26.